Här hittar du texter om sådant som jag funderar på men du hittar ingenting om mig privat



fredag 11 mars 2011

Det känns faktiskt riktigt bra

Rätt tjatigt att säga något om Juholt ellet Jämtin, känns det som. Jag kan inte säga att jag känner någon av dem men känner till dem båda sedan SSU-tiden och de har givit ett gott intryck båda två. Jag har stora förhoppningar att det ska fungera väl och är ganska övertygad om att det blir så. Framförallt är det bra att vi nu har kommit fram till ett skarpt förslag.

Jag har kollat lite kommentarer på nätet och kan skönja en viss förhoppning om att socialdemokratin ska distansera sig mer från borgerligheten nu med ny ledning. Jag delar den förhoppningen.
Sverige och världen behöver mer demokrati och mindre marknad. Vi behöver politik som angriper de verkligt viktiga frågorna och där är fördelning en av dem. Världen blir inte med automatik bättre för att marknaden gör större vinster och tillväxten stiger. Om världen och Sverige ska bli en bättre plats att leva i så handlar det i hög grad om hur dessa resurser används och fördelas.

Ett samhälle där de framgångsrika och lyckosamma får en allt större del av kakan är att vrida samhället bakåt mot ett samhälle före 1900-talets början.
Det är den förändringen som sker i snabb takt i Sverige med den nuvarande regeringen men den har inte kraftfullt motverkats av socialdemokratin sedan 90-tals krisen.

Jag är ingen stor företrädare för bidrag och subventioner utan fördelningen måste istället bygga på att alla som kan får arbete och att arbete värderas på ett sätt som ger en rimlig fördelning i samhället.
Detta kombinerat med en stark offentlig sektor som fördelar gemensamma nyttigheter till alla medborgare efter behov och inte efter betalningsförmåga tror jag är framgångskoncept även i morgondagens samhälle.
Den mixen har varit soacialdemokratins paradgren och gjort att vi som nation rört oss från en relativt fattig randstat i europas utkant till en välmående nation i det absoluta toppskitet i världen.

De senaste årens avregleringar och marknadslösningar visar sig på område efter område bli både dyra och dåliga och samtidigt pågår en omvälvande process att omdana Sverige från en demokratisk nation med starka gemensamma stödsystem till en marknadsstyrd stat med enorma skillnader mellan medborgarna och med ett gemensamt system som bara täcker det absolut nödvändigaste och knappt det.

Hade det inte varit för att kommunerna med näbbar och klor slåss för att ha vård, skola och omsorg som ger möjlighet för människor att känna trygghet och möjlighet att växa hade vi redan nu varit ett mycket sämre samhälle för staten har genom regringens agerande tagit sin hand ifrån att ge medborgarna tryghet och möjlighet för nästa generation att överträffa den föregående.

Här har Juholt och Jämtin en stor utmaning i att leda ett parti som kan visa på möjligheten att tillsammans kan vi så mycket mer än vad var och en av oss kan åstadkomma.
Det handlar om att förklara solidaritet och jämlikhet på ett konkret och relevant sätt och höja oss över någon form av tycka synd om mentalitet.

Att visa på att friheten blir faktiskt större för alla när inte den individuella friheten får härja fritt.

Att låta rättvisa återigen vara något som handlar om något mycket större än att jag ska ha mer.

Jag hoppas och tror att de faktisk kan påbörja en process där vi som rörelse vill skapa ett samhälle som är mer än summan av delarna och att bli en bättre version av samhälle.
Jag är övertygad om att det finns möjlighet att vinna människors förtroende och engagemang för ett sådant samhälle, jag tror tom. att det finns hos många en längtan efter politik som erbjuder den utvecklingen istället för den orgie i egoism och marknad som varit rådande en allt för lång tid.

Lycka till att ta ledartröjan i det arbetet, nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar