Här hittar du texter om sådant som jag funderar på men du hittar ingenting om mig privat



torsdag 25 mars 2010

Ekonomin viktigare än genus

Läser på jämställ.nu om genussystem och intersektionalitet.
Jag vet inte om jag hittar så mycket nytt där egentligen.

Jag tycker att det verkar rätt troligt att genus, sexualitet, ålder, klass och nationalitet påverkar hur jag ser på livet och hur jag förhåller mig till detsamma. Säkert påverkar även utbildning, jobb, fritidsintressen, resor mm. också.

Genusteorier och Queerteorier känns som de är ganska bra på att förklara varför det har blivit som det är men de verkar inte ha så goda förutsättningar att förklara vad som behöver ske för att det ska bli annorlunda. Det formella kan man förvisso ändra på men det verkar väsentligt svårare att ändra på människors uppfattning.

Jag tror fortfarande att de ekonomiska faktorerna har störst betydelse. Om du har absolut ekonomisk frihet kan du också välja tankemönster lättare. Men så länge som du är ekonomiskt berorende så måste du anpassa dig till de som har ekonomin i sin hand. Där spelar det ingen roll om man är man eller kvinna.

Det är ekonomiskt klokt att vara så "normal" som möjligt för då har jag störts chanser att kunna överleva. I en värld där ingen riskerar att dö av svält, ex. större delen av västvärlden, kan man lättare välja att gå utanför normen.

I en strikt form av ekonomisk effektivitetsanalys så vore det mest fördelaktigt om alla var exakt lika under förutsättning att var och en besitter alla de förmågot som behövs för gruppens behov och så verkar det ju faktiskt vara. Alla friska människor besitter tillräcklig förmåga att uppnå det mesta som behövs för artens fortlevnad och utvecklng.

Därför är den viktigaste faktorn för frigörelse från normativa förhållningssätt som ex. genusperspektivet att frigöras ekonomiskt.

Marx hade nog inte så fel ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar