Här hittar du texter om sådant som jag funderar på men du hittar ingenting om mig privat



torsdag 1 april 2010

Tidningarnas kris

Dagstidningarna är i kris prenumeranterna sviker och annonsintäkterna sjunker. Många läser tidningarna på nätet och nu börjar tidningarna dra ner på sin närvaro på nätet.

Jag förstår att man inte kan leverera nyheter helt gratis om man ska kunna ha reportrar, fotografer mfl. anställda så måste man ha intäkter. Men det jag däremot inte förstår är varför man inte erbjuder alternativa tjänster till dagstidningen hemburen.

DN kan man prenumerera på och få dagstidningen hem i brevlådan och samtidigt få en pdf fil via mail med samma innehåll. Men går det att bara prenumerera på pdf filen? Nej.

Idag produceras alla tidningar digitalt. Att trycka dem på papper, köra ut dem med flyg, tåg och bil för att läsa dem och sedan transportera dem med bil till återvinning känns väldigt onödigt. Förutom att jag tycker innehållet är klent i den lokala dagstidningen så är ett av skälen till att jag inte prenumererar på någon tidning att jag inte vill bygga upp berg av returpapper i mitt hem.
Varför kan jag inte prenumerera på dem enbart digital så jag istället kan ladda ner dem i en läsplatta?

Här känns det som om tidningsbraschen biter sig fast i en kvarleva och inte inser att tekniken har utvecklats.
Rimligtvis borde kostnaden för produktion och distribution bli försumbar om man gick över till digital leverans och då kanske minskade prenumerationspriser skulle bli möjligt för det är för dyrt att prenumerera på en dagstidning för 200 kr/månaden som innehåller väldigt lite när det intressantaste levereras omedelbart utan extra kostnad på nätet av redan skattefinansierade media som ex lokalradion eller regional TV.

Jag förväntar mig en kaskad av alternativ från tidningsbranschen innan jag kommer att bekymra mig över att de har det skralt med intäkter.

Själva brukar den helt dominerande liberala pressen vara snabba med att klaga på att den offentliga sektor, som ofta har svårt med finansiering, ska moderniseras och därför inte behöver mer resurser. Kanske en titt i spegeln är att rekommendera.
De i princip (finns lite sponsring vid stora evenemang) helt skatte- och avgiftsfinansierade medierna SVT & SR verkar vara mer på hugget än den kommersiella marknaden och levererar nya tjänster hela tiden.

Var inte marknaden det bästa sättet att utveckla samhället? Jasså, inte den här gången heller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar